W cyklu poświeconym artystom tworzącym historię designu XXI w., przedstawiamy Wam najważniejsze postacie – ikony światowego designu, których projekty dostępne są w ROOMS! Zapraszamy do lektury.
Alessandro Mendini – projektant, architekt, teoretyk i wizjoner, który drastycznie zmienił podejście do kreatywności i zapoczątkował zupełnie odmienny sposób myślenia i postrzegania produktu. Współpracował z wielkimi markami, takimi jak: Zanotta, Glas Italia, Alessi, Cappellini, Philips, Swarovski czy Swatch.
Był absolwentem Politechniki w Mediolanie, po ukończeniu studiów zaczął pracę w Nizzoli Associati, gdzie tworzył projekty wzornicze i architektoniczne. Był czołowym projektantem marki Alessi, stworzył dla niej wiele rozpoznawalnych, a wręcz kultowych przedmiotów użytkowych. Wspólnie z bratem prowadził Atelier Mendini. Zaprojektował rezydencję Alessi, kompleks teatralny Teatrino della Bicchieraia oraz wieże pamięci w Hiroszimie.
Mendini był bohaterem rewolucji projektowej, która zapoczątkowała zupełną wolność i dowolność formy oraz odmłodziła rzemiosło artystyczne. Należał do postmodernistycznej Grupy Memphis, był współzałożycielem awangardowej grupy „Studio Alchimia” oraz prekursorem „re-designu” i „banalnego designu”, to czołowa postać włoskiego wzornictwa radykalnego.
Projektant w pewnym momencie doszedł do wniosku, ze wszystko we wzornictwie zostało już stworzone, dlatego zamiast kreować nowe przedmioty dawał nowe życie, tym już istniejącym. Zajął się re-designem XX-wiecznych ikon autorstwa Breuer’a, Mackintosch’a czy Ponti’ego. W latach 60. było to czymś nowym, kontrowersyjnym, ale i przełomowym.
Negował banalny i nijaki sposób przedstawiania produktów. Jego sprzeciwem wobec kultu idealnej formy była zmiana przedmiotów i mebli już istniejących, w sposób nieoczywisty. Jego pasją było malarstwo i komiksy, na ich podstawie kreował nowe osobowości przedmiotów i mebli użytkowych. Posługiwał się ironią, kiczem, prowokacją i niesamowitym wykorzystaniem kolorów. Tworzył przedmioty z pogranicza wzornictwa i sztuki, nie zawsze funkcjonalne, często przeskalowane i przesadzone. W jego mniemaniu dekoracja wyrażała wartość produktu, a detale stanowiły istotę wzornictwa.
Nowe podejście doprowadziło go do objęcia roli dyrektora naczelnego pism takich jak: „Casabella”, „Modo” i „Domus”.
Alessandro Mendini za swą niezwykłą twórczość otrzymał dwukrotnie, najbardziej prestiżową nagrodę, przyznawaną za podnoszenie jakości włoskiego designu – Compasso d’oro.
Ironiczny, kiczowaty i kolorowy – taki właśnie był alessandro mendini
W cyklu poświeconym artystom tworzącym historię designu XXI w., przedstawiamy Wam najważniejsze postacie – ikony światowego designu, których projekty dostępne są w ROOMS! Zapraszamy do lektury.
Alessandro Mendini – projektant, architekt, teoretyk i wizjoner, który drastycznie zmienił podejście do kreatywności i zapoczątkował zupełnie odmienny sposób myślenia i postrzegania produktu. Współpracował z wielkimi markami, takimi jak: Zanotta, Glas Italia, Alessi, Cappellini, Philips, Swarovski czy Swatch.
Był absolwentem Politechniki w Mediolanie, po ukończeniu studiów zaczął pracę w Nizzoli Associati, gdzie tworzył projekty wzornicze i architektoniczne. Był czołowym projektantem marki Alessi, stworzył dla niej wiele rozpoznawalnych, a wręcz kultowych przedmiotów użytkowych. Wspólnie z bratem prowadził Atelier Mendini. Zaprojektował rezydencję Alessi, kompleks teatralny Teatrino della Bicchieraia oraz wieże pamięci w Hiroszimie.
Mendini był bohaterem rewolucji projektowej, która zapoczątkowała zupełną wolność i dowolność formy oraz odmłodziła rzemiosło artystyczne. Należał do postmodernistycznej Grupy Memphis, był współzałożycielem awangardowej grupy „Studio Alchimia” oraz prekursorem „re-designu” i „banalnego designu”, to czołowa postać włoskiego wzornictwa radykalnego.
Projektant w pewnym momencie doszedł do wniosku, ze wszystko we wzornictwie zostało już stworzone, dlatego zamiast kreować nowe przedmioty dawał nowe życie, tym już istniejącym. Zajął się re-designem XX-wiecznych ikon autorstwa Breuer’a, Mackintosch’a czy Ponti’ego. W latach 60. było to czymś nowym, kontrowersyjnym, ale i przełomowym.
Negował banalny i nijaki sposób przedstawiania produktów. Jego sprzeciwem wobec kultu idealnej formy była zmiana przedmiotów i mebli już istniejących, w sposób nieoczywisty. Jego pasją było malarstwo i komiksy, na ich podstawie kreował nowe osobowości przedmiotów i mebli użytkowych. Posługiwał się ironią, kiczem, prowokacją i niesamowitym wykorzystaniem kolorów. Tworzył przedmioty z pogranicza wzornictwa i sztuki, nie zawsze funkcjonalne, często przeskalowane i przesadzone.
W jego mniemaniu dekoracja wyrażała wartość produktu, a detale stanowiły istotę wzornictwa.
Nowe podejście doprowadziło go do objęcia roli dyrektora naczelnego pism takich jak: „Casabella”, „Modo” i „Domus”.
Alessandro Mendini za swą niezwykłą twórczość otrzymał dwukrotnie, najbardziej prestiżową nagrodę, przyznawaną za podnoszenie jakości włoskiego designu – Compasso d’oro.
Artysta zmarł 18 lutego tego roku.
tekst: Justyna Klauz