W cyklu poświeconym artystom tworzącym historię designu XXI w., przedstawiamy Wam najważniejsze postacie – ikony światowego designu, których projekty dostępne są w ROOMS! Zapraszamy do lektury.
„Etyczny, ekologiczny, polityczny i pełen humoru – tak właśnie postrzegam swój obowiązek jako projektanta.” Philippe Starck
Wynalazca, twórca, architekt, projektant, dyrektor artystyczny, Philippe Starck – ten opis jego działań jest z pewnością niezwykle trafny, ale przede wszystkim Philipe to artysta renesansu, który działa w oparciu o rozwiązania ekologiczne, szanujące dziedzictwo zarówno człowieka, jak i natury.
Philippe Starck to niesamowity artysta – konstruktor, który projektowania uczył się już od małego. Od najmłodszych lat przebywał z ojcem – inżynierem lotnictwa, w jego pracowni. Obserwował i uczył się projektować. Lata spędzone pod surowym okiem ojca dały mu bardzo cenną lekcję: wszystkie szczegóły powinny być zaprojektowane w sposób elegancki, również w projekcie końcowym, który pozwala na kreatywność. Ta filozofia pomaga mu projektować przedmioty, meble, wnętrza i maszyny odpowiednie dla wszystkich, oraz pracować z wielkim entuzjazmem nad najmniejszymi detalami.
Po latach podpatrywania pracy ojca nie opuścił do końca jego pracowni. Jak sam twierdzi: „Ostatecznie była to dziecinna zabawa, pomysłowe gry, ale dzięki różnym umiejętnościom, zwłaszcza inżynierskim, coś się wydarzyło. Pozostałem artystą, który marzy i mam jednoczesną lekkość i powagę dzieci. W pełni akceptuję bunt, przewrotność i humor ”. Ze śmiechem kończy to wyznanie: „W moim życiu nie ma pracy! Jest tylko zabawa, ciekawość i wizja ”.
„Mój ojciec był inżynierem lotnictwa. To sprawiło, że traktuję wynalazek jako mój obowiązek.” Philippe Starck
Jego misją jest polepszanie życia ludzi, głęboko wierzy, że ten buntowniczy i życzliwy obowiązek powinien być wspólny dla wszystkich. „Nie każdy musi być geniuszem, ale każdy musi w tym uczestniczyć.”
Założył swoją pierwszą firmę wzornictwa przemysłowego, Starck Product, którą później przemianował na Ubik. Zainicjował tam współpracę z największymi producentami wzornictwa – Driade, Alessi, Kartell, Drimmer, Vitra czy Disform.
W 1983 r. Opinia publiczna odkryła Philippe’a Starcka, kiedy za radą ministra kultury Jacka Langa prezydent François Mitterrand wybrał jego projekt dekoracji prywatnej rezydencji w Pałacu Elizejskim. W następnym roku jego międzynarodowa sława została potwierdzona dzięki sukcesowi Café Costes, nowej kawiarni, która była zarówno funkcjonalnym, jak i eleganckim miejscem, które zawierało całą esencję architektury Starcka.
Philippe Starck przede wszystkim projektuje rzeczy użyteczne, bo jak twierdzi, zanim obiekt stanie się piękny, musi być przede wszystkim przydatny. Projektuje produkty codziennego użytku, począwszy od mebli i wyciskaczy do cytryn, po rewolucyjne mega-jachty, tętniące życiem hotele oraz turbiny wiatrowe i elektryczne samochody. Jest niezwykle wszechstronnym projektantem i nigdy nie przestaje przekraczać granic i kryteriów współczesnego designu.
„Niezależnie od tego, czy jest to szczoteczka do zębów, samolot czy krzesło, zawsze obowiązuje ta sama filozofia: myśleć o tym, co zyska użytkownik”. Philippe Starck
Stawia jednostkę w centrum swojej pracy, myśląc wyłącznie o korzyściach dla użytkownika. Uważa, że projekt istnieje dzięki jego zdolności do bycia użytecznym i ułatwianiu ludziom codziennego życia.
Z początku jego projekty nie były przeznaczone dla elit, ale dla całego społeczeństwa. Tęskni za demokratycznym designem i jak mawia: „Chciałem poprawić jakość, przy jednoczesnym dążeniu do udostępnienia produktów jak największej liczbie osób w przystępnych cenach”. Szczera, nowoczesna elegancja bierze się ze zwielokrotnienia przedmiotu, w przeciwieństwie do ideologii limitowanych edycji, gdzie premedytacja na temat rzadkości prowadzi do selekcji poprzez pieniądze, a nie konieczność.
Podejście to, mające na celu zapewnienie jak największej liczbie ludzi najwyższej jakości produktów, zostało zastosowane przez Philippe’a Starcka we wszystkich dziedzinach: od zastawy stołowej po kwestie dotyczące ciała i higieny.
Tworząc kolekcję Boxinbox dla Glas Italia, Starck ponownie rozważa relację między obiektem muzealnym a dziełem sztuki, proponując przezroczyste, szklane meble, które są jednocześnie wizytówką i przedmiotem sztuki.
Tekst: Justyna Klauz, w oparciu o biografię projektanta www.starck.com
Philippe starck – projektant przekraczający wszystkie granice
W cyklu poświeconym artystom tworzącym historię designu XXI w., przedstawiamy Wam najważniejsze postacie – ikony światowego designu, których projekty dostępne są w ROOMS! Zapraszamy do lektury.
„Etyczny, ekologiczny, polityczny i pełen humoru – tak właśnie postrzegam swój obowiązek jako projektanta.” Philippe Starck
Wynalazca, twórca, architekt, projektant, dyrektor artystyczny, Philippe Starck – ten opis jego działań jest z pewnością niezwykle trafny, ale przede wszystkim Philipe to artysta renesansu, który działa w oparciu o rozwiązania ekologiczne, szanujące dziedzictwo zarówno człowieka, jak i natury.
Philippe Starck to niesamowity artysta – konstruktor, który projektowania uczył się już od małego. Od najmłodszych lat przebywał z ojcem – inżynierem lotnictwa, w jego pracowni. Obserwował i uczył się projektować. Lata spędzone pod surowym okiem ojca dały mu bardzo cenną lekcję: wszystkie szczegóły powinny być zaprojektowane w sposób elegancki, również w projekcie końcowym, który pozwala na kreatywność. Ta filozofia pomaga mu projektować przedmioty, meble, wnętrza i maszyny odpowiednie dla wszystkich, oraz pracować z wielkim entuzjazmem nad najmniejszymi detalami.
Po latach podpatrywania pracy ojca nie opuścił do końca jego pracowni. Jak sam twierdzi: „Ostatecznie była to dziecinna zabawa, pomysłowe gry, ale dzięki różnym umiejętnościom, zwłaszcza inżynierskim, coś się wydarzyło. Pozostałem artystą, który marzy i mam jednoczesną lekkość i powagę dzieci. W pełni akceptuję bunt, przewrotność i humor ”. Ze śmiechem kończy to wyznanie: „W moim życiu nie ma pracy! Jest tylko zabawa, ciekawość i wizja ”.
„Mój ojciec był inżynierem lotnictwa. To sprawiło, że traktuję wynalazek jako mój obowiązek.” Philippe Starck
Jego misją jest polepszanie życia ludzi, głęboko wierzy, że ten buntowniczy i życzliwy obowiązek powinien być wspólny dla wszystkich. „Nie każdy musi być geniuszem, ale każdy musi w tym uczestniczyć.”
Założył swoją pierwszą firmę wzornictwa przemysłowego, Starck Product, którą później przemianował na Ubik. Zainicjował tam współpracę z największymi producentami wzornictwa – Driade, Alessi, Kartell, Drimmer, Vitra czy Disform.
W 1983 r. Opinia publiczna odkryła Philippe’a Starcka, kiedy za radą ministra kultury Jacka Langa prezydent François Mitterrand wybrał jego projekt dekoracji prywatnej rezydencji w Pałacu Elizejskim. W następnym roku jego międzynarodowa sława została potwierdzona dzięki sukcesowi Café Costes, nowej kawiarni, która była zarówno funkcjonalnym, jak i eleganckim miejscem, które zawierało całą esencję architektury Starcka.
Philippe Starck przede wszystkim projektuje rzeczy użyteczne, bo jak twierdzi, zanim obiekt stanie się piękny, musi być przede wszystkim przydatny. Projektuje produkty codziennego użytku, począwszy od mebli i wyciskaczy do cytryn, po rewolucyjne mega-jachty, tętniące życiem hotele oraz turbiny wiatrowe i elektryczne samochody. Jest niezwykle wszechstronnym projektantem i nigdy nie przestaje przekraczać granic i kryteriów współczesnego designu.
„Niezależnie od tego, czy jest to szczoteczka do zębów, samolot czy krzesło, zawsze obowiązuje ta sama filozofia: myśleć o tym, co zyska użytkownik”. Philippe Starck
Stawia jednostkę w centrum swojej pracy, myśląc wyłącznie o korzyściach dla użytkownika. Uważa, że projekt istnieje dzięki jego zdolności do bycia użytecznym i ułatwianiu ludziom codziennego życia.
Z początku jego projekty nie były przeznaczone dla elit, ale dla całego społeczeństwa. Tęskni za demokratycznym designem i jak mawia: „Chciałem poprawić jakość, przy jednoczesnym dążeniu do udostępnienia produktów jak największej liczbie osób w przystępnych cenach”. Szczera, nowoczesna elegancja bierze się ze zwielokrotnienia przedmiotu, w przeciwieństwie do ideologii limitowanych edycji, gdzie premedytacja na temat rzadkości prowadzi do selekcji poprzez pieniądze, a nie konieczność.
Podejście to, mające na celu zapewnienie jak największej liczbie ludzi najwyższej jakości produktów, zostało zastosowane przez Philippe’a Starcka we wszystkich dziedzinach: od zastawy stołowej po kwestie dotyczące ciała i higieny.
Tworząc kolekcję Boxinbox dla Glas Italia, Starck ponownie rozważa relację między obiektem muzealnym a dziełem sztuki, proponując przezroczyste, szklane meble, które są jednocześnie wizytówką i przedmiotem sztuki.
Tekst: Justyna Klauz, w oparciu o biografię projektanta www.starck.com