W cyklu poświeconym artystom tworzącym historię designu XXI w., przedstawiamy Wam najważniejsze postacie – ikony światowego designu, których projekty dostępne są w ROOMS! Zapraszamy do lektury.
(ur. 1917 w Insbrucku – zm. 2007 w Mediolanie)
Ettore Sottsass – jeden z najwybitniejszych projektantów XXw. Jego ojciec był austriackim architektem (o tym samym imieniu i nazwisku), tę tradycję postanowił podtrzymać młodszy Ettore. Po przeprowadzce do Włoch zdobył uprawnienia architekta na Politechnice w Turynie. Na początku II wojny światowej służył we włoskiej armii, lecz szybko trafił do niewoli i spędził kilka lat w obozie w Sarajewie. W tym czasie dużo rysował i rzeźbił. Po powrocie do kraju pokazał swoje prace na wystawie w Lugano. Następnie pracował jako architekt wraz z ojcem, często nad nowymi modernistycznymi wersjami budynków, które zostały zniszczone podczas wojny.
W 1956 roku Adriano Olivetti zatrudnił Sottsassa jako konsultanta ds. projektowania w swojej firmie, do projektowania urządzeń elekronicznych. Opracowali wspólnie z Mario Tchou pierwszy włoski komputer typu mainframe, Elea 9003, który w 1959 roku otrzymał nagrodę Compasso d’Oro.
W 1969 roku wraz z Perry A. Kingiem, Sottsass stworzył maszynę do pisania Valentine, która jest dziś uważana za kamień milowy w projektowaniu XX wieku. Lekki, przenośny sprzęt, w soczyście czerwonym kolorze, szybko stał się modnym i pożądanym gadżetem. Sottsass poprzez zastosowanie odważnej kolorystyki, ciekawych form i kształtów podniósł dotychczas nudny i produkowany masowo sprzęt biurowy do rangi designerskich przedmiotów, które zyskały poprzez to na popularności.
„Nie chciałem robić więcej produktów konsumpcyjnych, ponieważ było jasne, że postawa konsumpcjonizmu była dość niebezpieczna.” Ettore Sottsass
Po latach pracy dla dużych firm Sottsas czuł się nieco przytłoczony narastającą masową produkcją, co sprawiło, że nawiązał współpracę z młodszymi, awangardowym projektantami z grup Superstudio i Archizoom.
W 1981 roku wraz z kilkoma projektantami założył grupę Memphis, która zadebiutowała kolekcją 40 przedmiotów, na którą złożyły się meble, ceramika, przedmioty ze szkła, oświetlenie i tkaniny w żywych, fluorescencyjnych kolorach, o gładkich, śliskich powierzchniach, fantazyjnych wzorach i kształtach i lekko ironicznym charakterze.
Sottsass Associati
W 1980 roku Sottsass założył studio Sottsass Associati, kształcące młodych, utalentowanych projektantów. Studio zajęło się głównie architekturą i projektowaniem wnętrz. Dało możliwość projektowania dla dużych międzynarodowych branż. Projektowali sklepy i salony wystawowe dla Esprit, tożsamości dla Alessi jak również wystawy, wnętrza, elektronikę użytkową w Japonii oraz wszelkiego rodzaju meble. Sottsass Associati ma obecnie siedzibę w Londynie i Mediolanie. Nadal wspiera pracę, filozofię i kulturę pierwotnego studia.
Kolor + forma = ettore sottsass
W cyklu poświeconym artystom tworzącym historię designu XXI w., przedstawiamy Wam najważniejsze postacie – ikony światowego designu, których projekty dostępne są w ROOMS! Zapraszamy do lektury.
(ur. 1917 w Insbrucku – zm. 2007 w Mediolanie)
Ettore Sottsass – jeden z najwybitniejszych projektantów XXw. Jego ojciec był austriackim architektem (o tym samym imieniu i nazwisku), tę tradycję postanowił podtrzymać młodszy Ettore. Po przeprowadzce do Włoch zdobył uprawnienia architekta na Politechnice w Turynie. Na początku II wojny światowej służył we włoskiej armii, lecz szybko trafił do niewoli i spędził kilka lat w obozie w Sarajewie. W tym czasie dużo rysował i rzeźbił. Po powrocie do kraju pokazał swoje prace na wystawie w Lugano. Następnie pracował jako architekt wraz z ojcem, często nad nowymi modernistycznymi wersjami budynków, które zostały zniszczone podczas wojny.
W 1956 roku Adriano Olivetti zatrudnił Sottsassa jako konsultanta ds. projektowania w swojej firmie, do projektowania urządzeń elekronicznych. Opracowali wspólnie z Mario Tchou pierwszy włoski komputer typu mainframe, Elea 9003, który w 1959 roku otrzymał nagrodę Compasso d’Oro.
W 1969 roku wraz z Perry A. Kingiem, Sottsass stworzył maszynę do pisania Valentine, która jest dziś uważana za kamień milowy w projektowaniu XX wieku. Lekki, przenośny sprzęt, w soczyście czerwonym kolorze, szybko stał się modnym i pożądanym gadżetem. Sottsass poprzez zastosowanie odważnej kolorystyki, ciekawych form i kształtów podniósł dotychczas nudny i produkowany masowo sprzęt biurowy do rangi designerskich przedmiotów, które zyskały poprzez to na popularności.
„Nie chciałem robić więcej produktów konsumpcyjnych, ponieważ było jasne, że postawa konsumpcjonizmu była dość niebezpieczna.” Ettore Sottsass
Po latach pracy dla dużych firm Sottsas czuł się nieco przytłoczony narastającą masową produkcją, co sprawiło, że nawiązał współpracę z młodszymi, awangardowym projektantami z grup Superstudio i Archizoom.
W 1981 roku wraz z kilkoma projektantami założył grupę Memphis, która zadebiutowała kolekcją 40 przedmiotów, na którą złożyły się meble, ceramika, przedmioty ze szkła, oświetlenie i tkaniny w żywych, fluorescencyjnych kolorach, o gładkich, śliskich powierzchniach, fantazyjnych wzorach i kształtach i lekko ironicznym charakterze.
Sottsass Associati
W 1980 roku Sottsass założył studio Sottsass Associati, kształcące młodych, utalentowanych projektantów. Studio zajęło się głównie architekturą i projektowaniem wnętrz. Dało możliwość projektowania dla dużych międzynarodowych branż. Projektowali sklepy i salony wystawowe dla Esprit, tożsamości dla Alessi jak również wystawy, wnętrza, elektronikę użytkową w Japonii oraz wszelkiego rodzaju meble. Sottsass Associati ma obecnie siedzibę w Londynie i Mediolanie. Nadal wspiera pracę, filozofię i kulturę pierwotnego studia.
Tekst: Justyna Klauz